نوشته شده در 9 اسفند 1400، ساعت 05:06

مهارتهای معلمی- بخش پنجم

استفاده از تابلو کلاس:

یکی از اجزاء جدانشدنی هر کلاس تخته ان است که در انتقال مطالب آموزشی به دانش آموزان نقش به سزایی دارد. نکته ای که در استفاده از تابلو کلاس باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دقت کنید نوشته های روی آن برای همه دانش آموزان قابل مشاهده باشد و بیشتر از نیمه فوقانی تخته استفاده کنید.

نکات مهم و کلیدی را حتما روی تخته یادداشت کنید زیرا حافظه ی بصری انسان قوی تر از حافظه شنیداری اوست.

از طرفی معلم باید دانش آموزان را نیز به نوشتن روی تخته کلاس ترغیب کند تاهم به دانش آموزان جسارت بدهد که مطلبی را روی تابلو ثبت نمایند و هم به خط و دیکته ی آن ها توجه کند و در صورت بدنویسی یا غلط نویسی موارد را گوشزد نماید.

اجتناب از خودمانی شدن بیش از اندازه:

مرز بین رفتار دوستانه و خودمانی بسیار باریک است و رفتار خودمانی یک معلم برای دانش آموزان خود گیج کننده می باشد زیرا دانش آموزان می دانند که معلم یکی از آن ها نیست بلکه نماینده اقتدار مدرسه است و هنگامی که زمان آن فرا می رسد که معلم بر اقتدار خود پافشاری کند، احساس فریب خوردگی در دانش آموزان گریز ناپذیر است.

هیچ گاه مرز بین معلمی و شاگردی را پشت سر نگذارید.

حضور به موقع در کلاس درس:

وقت شناسی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب امری مهم و ضروری است چراکه زمان از دست رفته باهیچ چیزی قابل جبران نیست. معلمی که دیر به کلاس می رسد نه تنها الگوی خوبی برای دانش اموزان نیست بلکه ممکن است با رفتاری خشن مجبور شود بلوای دانش آموزان را قبل از شروع درس فرو بنشاند.

ایجاد کتابخانه کلاسی:

وجود کتابخانه در هر مدرسه یک ضرورت است چراکه کتابخانه ها وسیله ای برای تقویت خواندن یا ترویج سواد و بالا رفتن فرهنگ محسوب می شوند که با وجود فناوری های جدید، هنوز هم کتاب ها مهمترین منابع دانش به شمار می آیند. هر چند اغلب مدارس دارای کتابخانه هستند اما معلم نیز می تواند در کلاس خود کتابخانه کوچکی درست کند و باعث پویایی و نشاط علمی در کلاس شود.

همراه داشتن لپ تاپ:

همراه داشتن لپ تاپ، امکان حمل مواد آموزشی و کمک آموزشی مختلف و فراوان را برای معلم فراهم می کند. یک معلم می تواند محتوای کمک آموزشی خود را در لپ تاپ ذخیره کرده و متناسب با موضوع درس خود از آن ها استفاده کند تا کلاس جداب تری داشته باشد.

همراه داشتن کتاب:

برخی از معلمان هنگام تدریس از کتاب های دانش آموزان (اغلب دانش آموزی که در ردیف جلو نشسته) استفاده می کنند. این کار علاوه بر آنکه نشان دهنده ی عدم انگیزه، بی انضباطی و عدم آمادگی معلم است، باعث کاهش یادگیری دانش آموزی می شود که هنگام تدریس کتابی در اختیار ندارد و نمی تواند نکات لازم را یادداشت نماید.

استفاده از تجربه کلاس داری همکاران:

هرچه می توانید از اشتباهات دیگران چیزهای جدید بیاموزید چون شما زمان کافی برای همه تجربیات را نخواهید داشت. کلاس درس سراسر تجربه است، اما گاهی اوقات می توان به همه این امور دست یافت و لازمه ان استفاده از تجربه پیش کسوتان در این حیطه است.

سازماندهی کلاس درس:

با توجه به نقش اساسی محیط های آموزشی و روش های حاکم بر آن ها، کلاس های درس باید به صورتی سازماندهی شوند که دانش آموزان را به جای ذخبره سازی حقایق علمی با مسائلی که در زندگی واقعی با آن ها مواجه می شوند، درگیر سازد.

مهارتهای معلمی- بخش پنجم

ویراستار مدرسه
9 اسفند 1400، ساعت 05:06۲۰ دقیقه مطالعه

استفاده از تابلو کلاس:

یکی از اجزاء جدانشدنی هر کلاس تخته ان است که در انتقال مطالب آموزشی به دانش آموزان نقش به سزایی دارد. نکته ای که در استفاده از تابلو کلاس باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دقت کنید نوشته های روی آن برای همه دانش آموزان قابل مشاهده باشد و بیشتر از نیمه فوقانی تخته استفاده کنید.

نکات مهم و کلیدی را حتما روی تخته یادداشت کنید زیرا حافظه ی بصری انسان قوی تر از حافظه شنیداری اوست.

از طرفی معلم باید دانش آموزان را نیز به نوشتن روی تخته کلاس ترغیب کند تاهم به دانش آموزان جسارت بدهد که مطلبی را روی تابلو ثبت نمایند و هم به خط و دیکته ی آن ها توجه کند و در صورت بدنویسی یا غلط نویسی موارد را گوشزد نماید.

اجتناب از خودمانی شدن بیش از اندازه:

مرز بین رفتار دوستانه و خودمانی بسیار باریک است و رفتار خودمانی یک معلم برای دانش آموزان خود گیج کننده می باشد زیرا دانش آموزان می دانند که معلم یکی از آن ها نیست بلکه نماینده اقتدار مدرسه است و هنگامی که زمان آن فرا می رسد که معلم بر اقتدار خود پافشاری کند، احساس فریب خوردگی در دانش آموزان گریز ناپذیر است.

هیچ گاه مرز بین معلمی و شاگردی را پشت سر نگذارید.

حضور به موقع در کلاس درس:

وقت شناسی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب امری مهم و ضروری است چراکه زمان از دست رفته باهیچ چیزی قابل جبران نیست. معلمی که دیر به کلاس می رسد نه تنها الگوی خوبی برای دانش اموزان نیست بلکه ممکن است با رفتاری خشن مجبور شود بلوای دانش آموزان را قبل از شروع درس فرو بنشاند.

ایجاد کتابخانه کلاسی:

وجود کتابخانه در هر مدرسه یک ضرورت است چراکه کتابخانه ها وسیله ای برای تقویت خواندن یا ترویج سواد و بالا رفتن فرهنگ محسوب می شوند که با وجود فناوری های جدید، هنوز هم کتاب ها مهمترین منابع دانش به شمار می آیند. هر چند اغلب مدارس دارای کتابخانه هستند اما معلم نیز می تواند در کلاس خود کتابخانه کوچکی درست کند و باعث پویایی و نشاط علمی در کلاس شود.

همراه داشتن لپ تاپ:

همراه داشتن لپ تاپ، امکان حمل مواد آموزشی و کمک آموزشی مختلف و فراوان را برای معلم فراهم می کند. یک معلم می تواند محتوای کمک آموزشی خود را در لپ تاپ ذخیره کرده و متناسب با موضوع درس خود از آن ها استفاده کند تا کلاس جداب تری داشته باشد.

همراه داشتن کتاب:

برخی از معلمان هنگام تدریس از کتاب های دانش آموزان (اغلب دانش آموزی که در ردیف جلو نشسته) استفاده می کنند. این کار علاوه بر آنکه نشان دهنده ی عدم انگیزه، بی انضباطی و عدم آمادگی معلم است، باعث کاهش یادگیری دانش آموزی می شود که هنگام تدریس کتابی در اختیار ندارد و نمی تواند نکات لازم را یادداشت نماید.

استفاده از تجربه کلاس داری همکاران:

هرچه می توانید از اشتباهات دیگران چیزهای جدید بیاموزید چون شما زمان کافی برای همه تجربیات را نخواهید داشت. کلاس درس سراسر تجربه است، اما گاهی اوقات می توان به همه این امور دست یافت و لازمه ان استفاده از تجربه پیش کسوتان در این حیطه است.

سازماندهی کلاس درس:

با توجه به نقش اساسی محیط های آموزشی و روش های حاکم بر آن ها، کلاس های درس باید به صورتی سازماندهی شوند که دانش آموزان را به جای ذخبره سازی حقایق علمی با مسائلی که در زندگی واقعی با آن ها مواجه می شوند، درگیر سازد.