نوشته شده در 11 خرداد 1401، ساعت 07:33

مهارتهای معلمی -بخش دوم

تسلط به موضوع تدریس:

احاطه ی کامل به موضوع درس خود یکی از معیارهای معلم حرفه ای است. کمک گرفتن از معلمان با تجربه و مطالعه کتاب و مطالب مرتبط می تواند در این زمینه موثر باشد.

دانش و تخصص معلم شرط اساسی است که رابطه مستقیم با موفقیت دارد.

ظاهر تمیز و آراسته:

ظاهر تمیز و آراسته معلم در کنار سایر ملاک ها می تواند به محبوبیت و موفقیت وی کمک کند.نظم و آراستگی معلم سرمشق دانش آموزان قرار می گیرد درصورتیکه ظاهر نامرتب، تدریس مثبت و تاثیرگذار یک معلم را ضایع می کند.

پوشش یک معلم باید متناسب با مقام و ﺷٲن وی باشد.

محرم اسرار بودن:

یکی از صفات و خصوصیات معلم خوب، رازداری اوست زیرا یک معلم می تواند مشاور خوبی برای دانش آموز خود باشد و او را در مشکلاتش یاری نماید.

اگر معلم مسائل خصوصی یک دانش آموز را افشاء کند لطمه زیادی به اعتماد او وارد می کند.

نداشتن تکه کلام:

تکه کلام یک عبارت گفتاری است که ممکن است در گفتگوهای روزمره استفاده شود. وجود تکه کلام در صحبت های یک معلم می تواند باعث منحرف شدن ذهن دانش آموزان شود. یک معلم برای رفع این نقص می توان صدای خود را ضبط کندو به آن گوش کرده و تکه کلام های خود را شناسایی کند.

معلم موفق کسی است که در بیان، تکه کلام نداشته باشد.

داشتن شور و اشتیاق در کلاس درس:

حرکت و جنب و جوش معلم هنگام آموزش نشان دهنده شور و شوق و علاقه او به کار و پیشرفت دانش آموزان است. راه رفتن، حرکت بدنی، برقراری تماس چشمی با دانش آموزان و بالا و پایین بردن صدا می تواند سطح یادگیری دانش آموزان را افزایش دهد.

مهارت استفاده از صدا:

یکی از ابزارهای اصلی معلم در کلاس درس سخن گفتن و مهارت استفاده از صداست.

صدا یک ابزار قدرتمند است و صدای رسا و لحن ملایم کمک زیادی در ایجاد ارتباط با مخاطب دارد.

معلم موفق به هنگام درس دادن نه بسیار بلند حرف می زند و نه آهسته، بلکه به تناسب صحبت می کند و لحن صحبتش گرم و محبت آمیز است.

استفاده از خود سنجی:

خود سنجی قضاوت درباره آموزش خود و ارزشیابی عملکرد در جریان اجرای یک برنامه. هدف اصلی ارزشیابی فعالیت های آموزشی معلمان، کشف نواقص و اشکالات روش آموزش کلاس داری معلمان است.

یکی از ویژگی های معلمان حرفه ای اهمیت دادن به خودسنجی است.

مهارتهای معلمی -بخش دوم

ویراستار مدرسه
11 خرداد 1401، ساعت 07:33۲۰ دقیقه مطالعه

تسلط به موضوع تدریس:

احاطه ی کامل به موضوع درس خود یکی از معیارهای معلم حرفه ای است. کمک گرفتن از معلمان با تجربه و مطالعه کتاب و مطالب مرتبط می تواند در این زمینه موثر باشد.

دانش و تخصص معلم شرط اساسی است که رابطه مستقیم با موفقیت دارد.

ظاهر تمیز و آراسته:

ظاهر تمیز و آراسته معلم در کنار سایر ملاک ها می تواند به محبوبیت و موفقیت وی کمک کند.نظم و آراستگی معلم سرمشق دانش آموزان قرار می گیرد درصورتیکه ظاهر نامرتب، تدریس مثبت و تاثیرگذار یک معلم را ضایع می کند.

پوشش یک معلم باید متناسب با مقام و ﺷٲن وی باشد.

محرم اسرار بودن:

یکی از صفات و خصوصیات معلم خوب، رازداری اوست زیرا یک معلم می تواند مشاور خوبی برای دانش آموز خود باشد و او را در مشکلاتش یاری نماید.

اگر معلم مسائل خصوصی یک دانش آموز را افشاء کند لطمه زیادی به اعتماد او وارد می کند.

نداشتن تکه کلام:

تکه کلام یک عبارت گفتاری است که ممکن است در گفتگوهای روزمره استفاده شود. وجود تکه کلام در صحبت های یک معلم می تواند باعث منحرف شدن ذهن دانش آموزان شود. یک معلم برای رفع این نقص می توان صدای خود را ضبط کندو به آن گوش کرده و تکه کلام های خود را شناسایی کند.

معلم موفق کسی است که در بیان، تکه کلام نداشته باشد.

داشتن شور و اشتیاق در کلاس درس:

حرکت و جنب و جوش معلم هنگام آموزش نشان دهنده شور و شوق و علاقه او به کار و پیشرفت دانش آموزان است. راه رفتن، حرکت بدنی، برقراری تماس چشمی با دانش آموزان و بالا و پایین بردن صدا می تواند سطح یادگیری دانش آموزان را افزایش دهد.

مهارت استفاده از صدا:

یکی از ابزارهای اصلی معلم در کلاس درس سخن گفتن و مهارت استفاده از صداست.

صدا یک ابزار قدرتمند است و صدای رسا و لحن ملایم کمک زیادی در ایجاد ارتباط با مخاطب دارد.

معلم موفق به هنگام درس دادن نه بسیار بلند حرف می زند و نه آهسته، بلکه به تناسب صحبت می کند و لحن صحبتش گرم و محبت آمیز است.

استفاده از خود سنجی:

خود سنجی قضاوت درباره آموزش خود و ارزشیابی عملکرد در جریان اجرای یک برنامه. هدف اصلی ارزشیابی فعالیت های آموزشی معلمان، کشف نواقص و اشکالات روش آموزش کلاس داری معلمان است.

یکی از ویژگی های معلمان حرفه ای اهمیت دادن به خودسنجی است.