نوشته شده در 27 بهمن 1400، ساعت 04:33

مهارتهای معلمی-بخش اول

علاقه مندی به حرفه معلمی:

علاقه مندی و دلسوزی به عنوان یک الگو، تاثیر بسیار مثبتی در جلب علاقه شاگردان به درس دلرد که هم از طریق رفتارهای کلامی و هم از طریق رفتارهای غیر کلامی به شاگردان منتقل می شود البته از طریق کردار بیشتر از گفتار معلم این علاقه مندی قابل دریافت است.

حاصل تدریس یک معلم علاقمند بار آمدن دانش آموزانی علاقمند به درس است.

علاقه مندی یک ویژگی آماده نیست که در همه معلمان یکسان وجود داشته باشد بلکه هر معلمی باید به روش خاص خود بکوشد بر علاقه مندی خود بیفزاید.البته علاقه مندی یک ویژگی ثابت نیست و ممکن است در طول زمان بر اثر عوامل مختلف مانند میزان حقوق، مزایای شغل، درجه پیشرفت ارتقاء فرد، میزان آزادی و خلاقیت و... افزایش یا کاهش یابد.

کنترل استرس:

همواره استرس برای انسان مضر نیست و انسان برای حفظ سلامت خود به حدودی استرس نیاز دارد. وقتی استرس به شکل انگیزه مثبت کار می کند؛ سودمند به حساب می آید اما اگر از این حد مطلوب فراتر برود ضررش از فایده اش بیشتر می شود. تدریس به دانش آموزان فاقد انگیزه، حفظ نظم کلاس، فشار زمانی و کار زیاد،مدارا با تغییرات، ارزشیابی شدن توسط سایرین، ارتباط با همکاران، حفظ عزتا نفس و موقعیت فردی، سرپرستی و مدیریت دانش آموزان، تعارض نقش و شرایط بد کاری چند مورد از مهمترین منابع شایع استرس در معلمان می باشد .

برای مقابله با استرس یک معلم باید:

مهارت های مدیریت زمان، مهارت های سازمانی و جرائت مندی را آموخته و به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت دهد.

عمل به گفته های خود:

راهنمایی معلم زمانی اثر بخش خواهد بود که آنچه می گوید در رفتارش تجسم پیدا کند. یک معلم باید به نقش الگویی خود توجه نماید و بداند تمام رفتار و اعمال وی در کلاس مورد توجه و ارزیابی دائم دانش آموزان قرار دارد.اگر به عنوان مثال معلم دیر به کلاس درس وارد شود، سخنان وی در مورد نظم و انضباط بی اثر خواهد بود چراکه بیشترین درصد یادگیری انسان از طریق مشاهده انجام می شود پس شاگرد باید اول اصول اخلاقی و انسانی را در رفتار معلم مشاهده نماید.

گفتار صحیح و دعوت به انجام رفتارهای مطلوب زمانی اثرگذار است که با رفتار گوینده توٲم باشد.

کنترل عصبانیت:

خشم و عصبانیت یکی از هیجانات طبیعی انسان است اما اگر کنترل نشود می تواند برای خود و اطرافیان خطر آفرین باشد. برای کنترل عصبانیت یک لحظه تفکر کنید، به جای داد و فریاد صحبت کنید و موقعیت را پذیرید و با آن سازگاری بیابید.

اگر خود را عصبانی یافتید سرگرم کاری شوید که ذهن خود را مشغول کنید.

کسب دانش حرفه ای مداوم:

معلم حرفه ای، کسی است که دانش و تجربه کافی دارد و روش تدریس می داند؛ یعنی می داند چه روش ها و فنونی را در کجا و چگونه به کارگیرد تا کلاس کارآمد و اثربخش داشته باشد.

معلم باید در راه کسب دانش به صورت مداوم پیشگام باشد.

فضل فروشی نکردن:

واژه فضل فروشی به معنای خود نمایی با دانش و آن را به رخ دیگران کشیدن است . این کار ناپسند مانع برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموزان می شود و نوعی تحقیر کردن به شمار می آید.

فضل فروشی فقط شخصیت را خدشه دار می کند.

مهارتهای معلمی-بخش اول

ویراستار مدرسه
27 بهمن 1400، ساعت 04:33۲۰ دقیقه مطالعه

علاقه مندی به حرفه معلمی:

علاقه مندی و دلسوزی به عنوان یک الگو، تاثیر بسیار مثبتی در جلب علاقه شاگردان به درس دلرد که هم از طریق رفتارهای کلامی و هم از طریق رفتارهای غیر کلامی به شاگردان منتقل می شود البته از طریق کردار بیشتر از گفتار معلم این علاقه مندی قابل دریافت است.

حاصل تدریس یک معلم علاقمند بار آمدن دانش آموزانی علاقمند به درس است.

علاقه مندی یک ویژگی آماده نیست که در همه معلمان یکسان وجود داشته باشد بلکه هر معلمی باید به روش خاص خود بکوشد بر علاقه مندی خود بیفزاید.البته علاقه مندی یک ویژگی ثابت نیست و ممکن است در طول زمان بر اثر عوامل مختلف مانند میزان حقوق، مزایای شغل، درجه پیشرفت ارتقاء فرد، میزان آزادی و خلاقیت و... افزایش یا کاهش یابد.

کنترل استرس:

همواره استرس برای انسان مضر نیست و انسان برای حفظ سلامت خود به حدودی استرس نیاز دارد. وقتی استرس به شکل انگیزه مثبت کار می کند؛ سودمند به حساب می آید اما اگر از این حد مطلوب فراتر برود ضررش از فایده اش بیشتر می شود. تدریس به دانش آموزان فاقد انگیزه، حفظ نظم کلاس، فشار زمانی و کار زیاد،مدارا با تغییرات، ارزشیابی شدن توسط سایرین، ارتباط با همکاران، حفظ عزتا نفس و موقعیت فردی، سرپرستی و مدیریت دانش آموزان، تعارض نقش و شرایط بد کاری چند مورد از مهمترین منابع شایع استرس در معلمان می باشد .

برای مقابله با استرس یک معلم باید:

مهارت های مدیریت زمان، مهارت های سازمانی و جرائت مندی را آموخته و به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت دهد.

عمل به گفته های خود:

راهنمایی معلم زمانی اثر بخش خواهد بود که آنچه می گوید در رفتارش تجسم پیدا کند. یک معلم باید به نقش الگویی خود توجه نماید و بداند تمام رفتار و اعمال وی در کلاس مورد توجه و ارزیابی دائم دانش آموزان قرار دارد.اگر به عنوان مثال معلم دیر به کلاس درس وارد شود، سخنان وی در مورد نظم و انضباط بی اثر خواهد بود چراکه بیشترین درصد یادگیری انسان از طریق مشاهده انجام می شود پس شاگرد باید اول اصول اخلاقی و انسانی را در رفتار معلم مشاهده نماید.

گفتار صحیح و دعوت به انجام رفتارهای مطلوب زمانی اثرگذار است که با رفتار گوینده توٲم باشد.

کنترل عصبانیت:

خشم و عصبانیت یکی از هیجانات طبیعی انسان است اما اگر کنترل نشود می تواند برای خود و اطرافیان خطر آفرین باشد. برای کنترل عصبانیت یک لحظه تفکر کنید، به جای داد و فریاد صحبت کنید و موقعیت را پذیرید و با آن سازگاری بیابید.

اگر خود را عصبانی یافتید سرگرم کاری شوید که ذهن خود را مشغول کنید.

کسب دانش حرفه ای مداوم:

معلم حرفه ای، کسی است که دانش و تجربه کافی دارد و روش تدریس می داند؛ یعنی می داند چه روش ها و فنونی را در کجا و چگونه به کارگیرد تا کلاس کارآمد و اثربخش داشته باشد.

معلم باید در راه کسب دانش به صورت مداوم پیشگام باشد.

فضل فروشی نکردن:

واژه فضل فروشی به معنای خود نمایی با دانش و آن را به رخ دیگران کشیدن است . این کار ناپسند مانع برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموزان می شود و نوعی تحقیر کردن به شمار می آید.

فضل فروشی فقط شخصیت را خدشه دار می کند.