نوشته شده در 11 خرداد 1401، ساعت 07:33

اصول و قواعد اداره کلاس

اصول و قواعد اداره کلاس

یکی از متداولترین مسائلی که معلمان با آن روبرو هستند مسئله کلاس داری و اصلاح مشکلات رفتاری دانش آموزان است چنانچه کلاس درس با اصول و قواعد صحیح اداره نشود چه بسا که باعث اعمال رویه ها و شیوه های نادرست اثرات، نامطلوب و جبران‌ناپذیری در نتیجه کار معلم باقی گذارد. انواع رفتار هایی که نظم کلاس را برهم می زنند: الف: رفتار های حرکتی مانند بلند شدن از جای خود، پریدن، راه رفتن در کلاس، جابجا کردن میز و نیمکت، ایستادن و... ب: رفتارهایی که موجب تولید صدا می شود مانند کوبیدن مداد، تولید صدا با دست، کوبیدن پا به میز انداختن اشیا و ... ج: رفتارهای تهاجمی مانند قاپیدن اشیا از دیگران، انداختن کتاب بغل دستی، مشت زدن، هل دادن، پرتاب کردن اشیا به دیگران و ... د: رفتار های مربوط به تغییر چهره مانند برگرداندن سر برای نگاه کردن به دیگران، توجه به بغل دستی و نشان دادن اشیا به دیگران ه: اظهارات نابجا مانند بی اجازه معلم جواب دادن، جیغ کشیدن، گریه کردن، سوت زدن، آوازخواندن، خندیدن و... و: صحبت کردن مانند گفتگو با دیگران هنگامی که معلم خواسته است سکوت برقرار باشد. ز: بی اعتنایی مانند توجه نکردن به دستور معلم، انجام کار متفاوت با آنچه معلم از او خواسته و بازی کردن با لوازم التحریر به جای انجام تکالیف درسی ح: وضعیت نادرست بدنی مانند درست ننشستن سر نیمکت و ایستادن روی نیمکت و ... ط: جویدن انگشت مداد و ... ی: رفتار قدرت طلبانه مانند بلند خواندن کتاب یا تقلید نقش معلم پیشنهاد های عملی: ۱. در نظر گرفتن قواعد برای رفتارهای مورد انتظار در کلاس و یادآوری و تکرار آن ها ۲. عدم اعتنا به رفتارهای جزئی که در آموزش اختلال چندانی ایجاد نمی کنند. ۳. تشویق و تحسین رفتارهای مثبت دانش آموزان قواعد ویژه برای تبدیل رفتارهای ناپسند به رفتارهای پسندیده: ۱. دانش آموز را به خاطر درست نشستن تحسین کنید (در مورد دانش آموزی که درست نمی نشیند.) ۲. استفاده از دست برای انجام فعالیت کلاس را تحسین کنید (در مورد دانش آموزانی که دست های خود را می جوند.) ۳. پیروی دانش‌آموزان از دستورالعمل‌های معلم را تشویق کنید. ۴. دانش آموزانی را که اظهارنظر درست و بجا می‌کنند تحسین کنید. ۵. به ندرت تنبیه کنید. ۶. به دانش‌آموز بفهمانید که کدام کار او ناپسند بوده است. ۷.از تنبیه بدنی خودداری کنید و هرگاه دچار خشم و عصبانیت هستید اقدام به تنبیه ننمایید. ۸.به کودک حین ارتکاب به عمل تذکر بدهید نه پس از انجام آن

اصول و قواعد اداره کلاس

ویراستار مدرسه
11 خرداد 1401، ساعت 07:33۲۰ دقیقه مطالعه

اصول و قواعد اداره کلاس

یکی از متداولترین مسائلی که معلمان با آن روبرو هستند مسئله کلاس داری و اصلاح مشکلات رفتاری دانش آموزان است چنانچه کلاس درس با اصول و قواعد صحیح اداره نشود چه بسا که باعث اعمال رویه ها و شیوه های نادرست اثرات، نامطلوب و جبران‌ناپذیری در نتیجه کار معلم باقی گذارد. انواع رفتار هایی که نظم کلاس را برهم می زنند: الف: رفتار های حرکتی مانند بلند شدن از جای خود، پریدن، راه رفتن در کلاس، جابجا کردن میز و نیمکت، ایستادن و... ب: رفتارهایی که موجب تولید صدا می شود مانند کوبیدن مداد، تولید صدا با دست، کوبیدن پا به میز انداختن اشیا و ... ج: رفتارهای تهاجمی مانند قاپیدن اشیا از دیگران، انداختن کتاب بغل دستی، مشت زدن، هل دادن، پرتاب کردن اشیا به دیگران و ... د: رفتار های مربوط به تغییر چهره مانند برگرداندن سر برای نگاه کردن به دیگران، توجه به بغل دستی و نشان دادن اشیا به دیگران ه: اظهارات نابجا مانند بی اجازه معلم جواب دادن، جیغ کشیدن، گریه کردن، سوت زدن، آوازخواندن، خندیدن و... و: صحبت کردن مانند گفتگو با دیگران هنگامی که معلم خواسته است سکوت برقرار باشد. ز: بی اعتنایی مانند توجه نکردن به دستور معلم، انجام کار متفاوت با آنچه معلم از او خواسته و بازی کردن با لوازم التحریر به جای انجام تکالیف درسی ح: وضعیت نادرست بدنی مانند درست ننشستن سر نیمکت و ایستادن روی نیمکت و ... ط: جویدن انگشت مداد و ... ی: رفتار قدرت طلبانه مانند بلند خواندن کتاب یا تقلید نقش معلم پیشنهاد های عملی: ۱. در نظر گرفتن قواعد برای رفتارهای مورد انتظار در کلاس و یادآوری و تکرار آن ها ۲. عدم اعتنا به رفتارهای جزئی که در آموزش اختلال چندانی ایجاد نمی کنند. ۳. تشویق و تحسین رفتارهای مثبت دانش آموزان قواعد ویژه برای تبدیل رفتارهای ناپسند به رفتارهای پسندیده: ۱. دانش آموز را به خاطر درست نشستن تحسین کنید (در مورد دانش آموزی که درست نمی نشیند.) ۲. استفاده از دست برای انجام فعالیت کلاس را تحسین کنید (در مورد دانش آموزانی که دست های خود را می جوند.) ۳. پیروی دانش‌آموزان از دستورالعمل‌های معلم را تشویق کنید. ۴. دانش آموزانی را که اظهارنظر درست و بجا می‌کنند تحسین کنید. ۵. به ندرت تنبیه کنید. ۶. به دانش‌آموز بفهمانید که کدام کار او ناپسند بوده است. ۷.از تنبیه بدنی خودداری کنید و هرگاه دچار خشم و عصبانیت هستید اقدام به تنبیه ننمایید. ۸.به کودک حین ارتکاب به عمل تذکر بدهید نه پس از انجام آن